Analiza SWOT – Bursztynowa Komnata Twojego biznesu?

with 6 komentarzy

Grafika z napisem Analiza SWOT - Bursztynowa Komnata Twojego biznesu?

Śmiałe stwierdzenie, ale czy prawdziwe? Niestety tak...
Praktycznie każdy z nas wie czym jest Bursztynowa Komnata, ale nikt jej tak naprawdę nie widział. Dziś jest to symbol zaginionego skarbu. To samo dotyczy Analizy SWOT i marketingowego odniesienia właśnie do tego symbolu. Praktycznie każdy z nas wie czym jest Analiza SWOT, o co w niej chodzi, ale nikt jej nigdy nie widział w całości i nikt nie przygotował jej od początku do końca, z wyjątkiem osób, które robią to zawodowo. 

Niestety jej znaczenie w marketingu jest często umniejszane, a potencjał niewykorzystywany. Brakuje nam czasu na jej przygotowanie, a nierzadko i cierpliwości do żmudnej analizy i skrupulatnych wyliczeń.

Po co więc zabierać się za coś co zajmie nam dużo czasu, zepsuje nerwy i nie przyniesie od razu zwiększenia liczby zer na naszym koncie? A no po to, żeby po raz pierwszy, raz a porządnie zbudować solidne fundamenty swojego biznesu.

Analiza SWOT jest jednym z podstawowych elementów przez które należy przejść, aby dojść do momentu, w którym Twój biznes funkcjonuje bardzo dobrze, przynosi zamierzone efekty i ciągle się rozwija. 

Pamiętaj, że biznes lubi liczby, a Analiza SWOT tym bardziej...

Od czego więc zacząć, jeżeli zdecydowałaś się przejść przez ten proces?

Zacznij od początku

  1. Usiądź z kartką papieru i opisz słowami swój biznes. Jeżeli będzie Ci łatwiej możesz stworzyć mapę myśli, która pomoże Ci zwizualizować Twój pomysł. Jeżeli koniecznie musisz pracować na komputerze stwórz swoją mapę myśli w darmowym i bardzo prostym w obsłudze programie graficznym Mind Meister
  2. Zapisz wszystko to, co przychodzi Ci do głowy w związku z Twoim biznesem:
    --> Czym się będziesz zajmować?
    --> Jakie produkty/usługi zaoferujesz swoim klientom?
    --> Kto jest Twoją konkurencją?
    --> Czym wyróżnisz się na tle swojej konkurencji?
    Wszystkie te informacje będą podstawą do pracy z zestawieniem mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń dla Twojego biznesu.
  3. Otwórz Word'a i stwórz schemat dokumentu, który będzie składał się z:
    --> Wstępu - kilka zdań na temat samego pojęcia Analizy SWOT, oraz powodów, dla których tworzysz ten dokument. 
    --> Charakterystyki projektu/marki/firmy - tutaj opisz swój biznes w najdrobniejszych szczegółach, które wypisałaś w punkcie 1 i 2.
    --> Identyfikacji i opisu czynników - wybierz przynajmniej 5 czynników z każdej z 4 kategorii - spośród mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń dla Twojego biznesu.
    --> Ważności czynników SWOT - oceń wagę każdego z wybranych elementów.
    --> Analizy powiązań SWOT/TOWS - dokonaj zestawienia wszystkich czynników.
    --> Podsumowania, wniosków i wyboru strategii marketingowej - najprzyjemniejsza część Analizy.
    Liczby nie kłamią. Podsumuj to, co wyszło z wyliczeń i wybierz strategię odpowiadającą Twoim potrzebom. 

Włącz swoją kreatywność

Pewnie do tego momentu Analizy SWOT już kiedyś dotarłaś. Prawie wszyscy wiedzą, że składa się ona z zestawienia mocnych i słabych stron, oraz szans i zagrożeń dla Twojego biznesu. Możliwe, że już kiedyś przygotowałaś takie zestawienie na studiach lub w szkole średniej. Zastanów się przez chwilę czy wtedy potrafiłaś wyciągnąć z niej odpowiednie wnioski i dostrzec jej potencjał?

Analiza SWOT ma Cię uświadomić co Cię czeka kiedy podejmiesz się pracy w obszarze, który wybrałaś, ale przede wszystkim, żeby uzmysłowić Ci jak duży potencjał ma Twój biznes. Może jednak zdarzyć się tak, że po wypisaniu podstawowego zestawienia mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń dojdziesz do wniosku, że nie ma sensu podejmować się czegoś, co wiesz, że już na starcie nie ma sznas na odniesienie sukcesu. Być może słabe strony i zagrożenia okażą się na tyle duże, że nawet mocne strony i szanse nie będą w stanie ich przezwyciężyć. Co wtedy? Nic! Zdarza się. Nie zrażaj się i szukaj kolejnego pomysłu na biznes. Teraz przynajmniej już wiesz, że zanim zaczniesz działać zawsze najpierw przygotuj Analizę SWOT i oceń wszystkie czynniki mające wpływ na Twój biznes.

Więc od czego zacząć?
  1. Wypisz przynajmniej 5 mocny stron Twojego biznesu – będą to zasoby i umiejętności, które pozwolą Ci zyskać przewagę nad konkurentami. Przykładami mocnych stron mogą być: zasoby finansowe, wykwalifikowani pracownicy, dobra organizacja pracy.
  2. Wypisz przynajmniej 5 słabych stron Twojego biznesu – będą to czynniki ograniczające sprawne funkcjonowanie Twojej firmy i hamujące jej rozwój. Co ważne świadomość swoich słabych stron jest tak ważna, ponieważ to właśnie one mogą osłabić mocne strony Twojego przedsięwzięcia, jeżeli nie będą na czas zminimalizowane. Przykładami słabych stron mogą być – słaba jakość produktu lub usługi, zła opinia o Twojej firmie, przerost lub niedobór zatrudniania.
  3. Wypisz przynajmniej 5 szans dla Twojego biznesu – są to pozytywne zjawiska i okazje pojawiające się w Twoim otoczeniu, które odpowiednio wykorzystane mogą wspomóc rozwój Twojego biznesu i osłabić zagrożenia jakie na nie czyhają. Przykładami słabych stron mogą być – wzrost popytu, wyróżnienie nowej grupy klientów, otwarcie nowego rynku.
  4. Wypisz przynajmniej 5 zagrożeń stron Twojego biznesu – są to bariery i utrudnienia, które będą hamować rozwój Twojego biznesu. Jeśli nie uświadomisz sobie zagrożenia i nie podejmiesz odpowiednich kroków, Twój biznes może szybko znaleźć się w tarapatach. Przykładami zagrożeń mogą być: nowi konkurenci, obniżenie poziomu obsługi klienta co wiąże się ze stratą klientów, utrata płynności finansowej.

Tabela zestawienia czynników Analizy SWOT
Zestawienie czynników (opracowanie własne)

Kiedy rzetelnie odpowiedziałaś na te pytania przejdź do następnego punktu, jednak kiedy nie miałaś czasu pochylić się nad tym o czym tu piszę, zaprzestań proszę czytać ten artykuł i wróć do lektury kiedy naprawdę będziesz chciała solidnie przygotować tę Analizę. Nie ma sensu, abyś działała po łebkach tracąc swój czas i nie wyciągając należytych wniosków. 
Tutaj powinnam Cię ostrzec... Wiele osób odpada już na tym punkcie. Prawda jest taka, że każdy z nas zna Analizę SWOT, ale praktycznie nikt jej tak naprawdę solidinie i do końca nigdy nie przygotował. Dlaczego?
Bo jest to nudna i żmudna praca (przynajmniej dla większości z Nas). Tak jak sam tytuł mówi jest to ANALIZA. Trzeba chwilę pomyśleć, zebrać wiele faktów, zbadać konkurencję, a potem pochylić się na tabelami i przygotować zestawienie każdej z wypisanych cech.

Z początku jest kreatywnie, potem robi się trochę matematycznie i mocno Excelowo.

Jeśli jednak zdecydujesz się pójść dalej, co powinnaś zrobić, żeby przebrnąć przez całą Analizę?

Wyjmij kalkulator

Zapytasz "Czy naprawdę mam to zrobić?". Do tej pory myślałaś, że Analiza SWOT to tylko krótka tabela, zestawienie kilku cech Twojego biznesu i to wszystko, więc o co tyle hałasu? 
A no o to, że biznes lubi liczby, a liczby nie kłamią, więc zabieramy się do liczenia. Przed Tobą określenie wagowe każdej z cech, a potem 8 tabel i zestawienie ze sobą każdej z nich. Uzbrój się w cierpliwość, kalkulator i optymizm. Trzymam za Ciebie kciuki! 

Tabela przedstawiająca ważność czynników wybranych w Analizie SWOT
Ważność czynników SWOT (opracowanie własne)
Tabela przedstawiające zestawienie czynników SWOT/TOWS
Zestawienie czynników SWOT/TOWS (opracowanie własne)

Podejmij decyzję

Jesteś już świadoma wszystkiego, co jest związane z Twoim biznesem. Przemyślałaś czym możesz się wyróżnić wśród konkurencji, oceniłaś swoje szanse jakie daje Ci Twoje otoczenie, uświadomiłaś sobie zagrożenia związane z Twoim biznesem i skonfrontowałaś się ze słabymi stronami Twojego biznesu. Dodatkowo zestawiłaś każdą z cech i wyliczyłaś wagę poszczególnych elementów.

Kawał dobrej roboty za Tobą, a co jeszcze przed Tobą?

Teraz już tylko ta przyjemna część, czyli wpisanie wyników w zbiorczą tabelę i wybór strategii, którą powinnaś wybrać kierując się przygotowaną Analizą SWOT. W marketingu wyróżniamy 4 strategie, które związane są z dalszym postępowaniem w ramach prowadzenia Twojego biznesu.

  1. Strategia agresywna:
    --> w wynikach Analizy przeważają mocne strony i szanse, 
    --> wybierając tę strategię i powinnaś skup się na atutach swojej firmy, 
    --> jednym z jej celów jest silna ekspansja.
  2. Strategia konserwatywna:
    --> wykorzystaj ją jeśli Twoja firma ma duży potencjał wewnątrz firmy, 
    --> skupiaj się na przezwyciężeniu zagrożeń przy wykorzystaniu mocnych stron.
  3. Strategia konkurencyjna:
    --> występuje przewaga słabych stron nad mocnymi, 
    --> firmie sprzyjają warunki zewnętrzne, 
    --> wybierając tę strategię skup się na wykorzystywaniu szans, przy jednoczesnym eliminowaniu słabych stron. 
  4. Strategia defensywna:
    --> polega na "ratowaniu tonącego statku", 
    --> z Analizy wynika, że firma działa w nieprzyjaznym otoczeniu, a dodatkowo zagrożenia zewnętrzne są wzmacniane przez słabości wewnątrz firmy. 
Wybierz strategię najbardziej dopasowaną do Twojego biznesu. Zastanów się nad wnioskami.

Na zakończenie spójrz całościowo na przygotowaną analizę i zastanów się co z niej wynika dla Ciebie? Co oznaczają wyniki, które otrzymałaś w wyliczeniach? Jak teraz oceniasz swoje mocne strony i szanse, a jak zagrożenia i słabe strony? Czy coś jeszcze byś dodała lub usunęła?
Może zdarzyć się tak, że podczas wyliczania poszczególnych elementów stwierdzisz, że jednak dana cecha wśród mocnych stron lub zagrożeń została wpisana źle, że mogłaś zapropnować coś innego. Pamiętaj, nic nie jest na wieczność i wszystko możesz podmienić. To ważne, aby elementy Analizy były wybrane z głową i dobrze przemyślane, po wyliczeniach dowiesz się, czy aby na pewno wpisałaś to, co dla Twojego biznesu jest najważniejsze. 
Trzymam mocno kciuki za przygotowanie Twojej Analizy SWOT.

Jeśli jednak stwierdzisz, że nie masz czasu, ani chęci na jej przygotowanie nie przejmuj się! Mam czas, którego Tobie brakuje i chętnie stworzę dla Ciebie Analizę SWOT dla Twojego biznesu. Napisz do mnie, omówimy szczegóły.

Chcesz zlecić wykonanie Analizy SWOT? Napisz do mnie.

  • Dzięki za artykuł 🙂 Wykorzystam!

    • Pani od Marketingu

      Bardzo się cieszę, że artykuł jest przydatny! Trzymam kciuki za przygotowanie Analizy. Dziękuję za komentarz. 🙂

  • Bardzo dokładnie opisałaś zagadnienie. Idealnie dla laika. Wykorzystam! Zapisane 🙂

    • Pani od Marketingu

      Trzymam kciuki za przygotowanie Analizy. 😉 Gdybyś miała jakieś trudności proszę pisz śmiało. Pomogę!
      Serdecznie dziękuję za komentarz. 🙂

  • Małgorzata Niesobska

    Świetny artykuł, dziękuję <3

    • Pani od Marketingu

      Bardzo się cieszę! Serdecznie dziękuję za komentarz. 😉