Co to takiego jest ta strategia?

with Brak komentarzy

czyli o dowodzeniu firmą słów kilka

Zdjęcie na stronie Pani od Marketingu

Strategia!

Każdy o niej słyszał, jednak nie każdy wie o co tak naprawdę w niej chodzi. Większość zdaje sobie sprawę, że jest to rzecz ważna, ale nie wszyscy uważają ją za priorytet biorąc pod uwagę planowanie swoich celów długoterminowych, szczególnie jeżeli chodzi o biznes. 

Zacznijmy więc od początku, a więc czym jest owa strategia, jak brzmi jej książkowe pojęcie wyjaśniając je ludzkim, prostym językiem.

Przechodząc do rzeczy, strategia to nic innego jak plan przedsiębiorstwa ukierunkowany na wykorzystanie jego potencjału i zasobów do osiągnięcia wcześniej jasno sprecyzowanych celów.

Jej potencjał poznano już w starożytnej Grecji wykorzystując ją jako element sztuki wojennej i przewagi nad przeciwnikiem.

Dzisiaj i my mamy możliwość wygrać w bitwie o naszego klienta zostawiając konkurencję daleko w tyle.

Jak to zrobić?

Trzeba zacząć.

Zacząć tworzyć fundamenty swojego biznesu rozpoczynając właśnie od strategii.

Każdy, kto poważnie myśli o swoim przedsiębiorstwem, a firmę traktuje jako długoterminową inwestycję powinien mieć plan działania zakładający cele obejmujące nawet 5 lat w przód. Największe i najbardziej świadome firmy tworzą plany na kilkanaście najbliższych lat, a firma Google ma swój plan działania zaprojektowany na 100 lat do przodu. 

Dużo prawda?

Ty również możesz stworzyć swoją strategię i zaplanować ją na tak długo, jak chcesz mając na uwadze, że jest ona istotnym elementem przewagi konkurencyjnej Twojej firmy, ważnym fundamentem w budowie zespołu Twoich marzeń oraz decydującą częścią w tworzeniu spójności Twojego przedsiębiorstwa. 

Tak więc po co komu strategia? Dlaczego warto ją zrobić? 

  1. Pozwala uporządkować choas. Umożliwia pozbycie się lęku przed ogromem zadań, których lista non stop się wydłuża, a termin realizacji wciąż pozostaje w trybie „kiedyś“. Dzięki uporządkowaniu tego, co masz w głowie pozbędziesz się napięcia, stresu i lęku przed tym, co przed Tobą. Na spokojnie zweryfikujesz swoje plany, zaprojektujesz dalszą ściężkę i zdecydujesz, które z działań są najskuteczniejsze i warto je dalej prowadzić, a które są mało efektywne i z tych już teraz należy zrezygnować. 
  2. Klaruje priorytety, pozwala wyznaczyć cele i obrać właściwy dla nas kierunek. Jednym z elementów strategii jest dokładne wyznaczenie celów, które za pomocą strategii chcesz osiągnąć. Zrobisz to za pomocą modelu SMART, dzięki czemu dokładnie zastanowisz się co, kiedy i dlaczego chcesz osiągnąć oraz określisz stopień realności tego, do czego dążysz.
  3. Daje czas na pracę nad firmą, a nie w firmie. Wreszcie usiądziesz i zaplanujesz to, co dla Ciebie najważniejsze. Może właśnie dlatego tak niewiele osób poświęca czas by zaplanować to co dla nich istotne, ponieważ "nie mają na to czasu". Dlaczego go nie mają? Poświęcają czas na mało ważne rzeczy, które przynoszą mizerne efekty. Są non stop zajęci siedząc w pracy i nie mają czasu spojrzeć na swoje działania z boku. To wymaga zatrzymania się, zastanowienia się i świadomości swoich efektów, celów i samego siebie. To również wymaga zainwestowania czasu i energii w przygotowanie planu, który nie zwróci się w ciągu tygodnia, a nawet miesiąca i trzeba się z tym liczyć.

Podsumowując strategia nie jest dla wszystkich. Stworzą ją osoby, które swój biznes traktują poważnie i jako inwestycję długoterminową, które doszły do momentu, w którym gotowe są pracować NAD firmą, a nie tylko w firmie. 

W kolejnych częściach artykułu napiszę o rodzajach strategii i o tym z czego składa się taki dokument.